Tuesday, July 5, 2011

Alahai~ kenapa perlu berkuku panjang?

Haa,. mesti ada kawan-kawan korang yang simpan kuku panjang kan??(korang tak) tak kesah la sama ada sengaja simpan or tersimpan akibat takde masa nk potong kuku. Okeh, jom kita baca serba sedikit info tentang kuku panjang yang aku copy(aku memang tak pandai menaip,hehe) je ni.



Sape-sape yang simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm ataupon hanya jari kelingking(yang ni selalu jumpa) adalah tak dibenarkan sama sekali dalam ISLAM. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun, yes, tak kira la alasan nya nak korek itu ke, ini ke, yang penting tak boleh. Sebabnya adalah kerana simpan kuku panjang ni tak membayangkan kesucian dan ia jugak bukan budaya kita apatah lagi untuk time nak beristinjak, amik wuduk dan mandi wajib. Kuku yang panjang ni selalunya menyukarkan air untuk rata ke kawasan bawah jari.


Lagi satu, kuku panjang ni mempunyai kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia. Kuman tersebut tak akan hilang walaupun korang mencuci, basuh or rendam tangan dengan sabun sekalipon. Haa, takot tak dengar?  Oleh itu, sentiasa la berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. 


p/s: ISLAM itu tidak kejam, malah ia mementingkan kebersihan dan kesihatan diri sendiri.

6 comments:

ZIPPO MILLER said...

lg pon kalo kuku panjang ni leh dtg mudarat...andai kate kuku tu ade kuman..jadi bile sedang mengaru...???? habis laa

ghab van hal said...

nak tambah ayat zippo la.kalau kuku panjng, lepas itu garu bontot...euwwwwwwwwww!!!kekeke....

nelly said...

rimas nelly kalau kuku panjang ~

hyemynameisrasyid said...

@zippo:
hehe.,semestinya amat menjijik kan.,

hyemynameisrasyid said...

@ghab van hal:
haha.,menambah plak ek.,
pergh.,bertmbah jijik~

hyemynameisrasyid said...

@nelly:
yezza.,same goes to me~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...