Thursday, July 7, 2011

Alahai~ Hormati lah golongan wanita wahai golongan lelaki.(untuk makhluk yg sedar dirinya manusia)



Thoodia tajuk....kebetulan tadi aku borak ngan seseorang pasal 'harapan sorang wanita terhadap lelaki'. So, terpanggil lah aku untuk mengupas serba sedikit tentang isu ni. Bagi orang yang menyedari bahawa dirinya tergolong dalam kaum 'Adam' dan 'Hawa', jemput lah baca. Sorry panjang sikit celoteh aku ni. Ambil masa lebih kurang 2minit untuk baca(berharga tu walaupon 2minit). Dan 7minit bagi korang-korang yang baru belajar mengeja..hehe

Okeh, semua orang tahu yang wanita merupakan kaum yang lemah. But, ini tak bermaksud kaum wanita ini mudah dipermainkan, dipersenda mahupon diguna pakai secara suka hati.(hampa paham maksud aku kot no) 

Okeh sekali lagi, semua orang tahu yang 'lemah' ni bermaksud tidak bertenaga, rendah dari segi pencapaian dan tidak tegas oleh Kamus Dewan. Tapi benarkah kaum hawa ini bersifat lemah seperti yang dimaksudkan? Kalau macam tu, adakah Tuhan tidak adil kerana membezakan kejadian kaum Hawa dan kaum Adam?

No , sebenarnya Allah itu maha adil lagi bijaksana kerana setiap makhluk yang diciptanya, ada kelemahan dan ada kekurangan masing-masing. Sebab? supaya kita bersyukur atas kelebihan yang kita kecapi dan beringat bahawa kita semua saling memerlukan antara satu sama lain.




Hmm, sebenarnya kita semua mestilah paham faham bahawa sifat 'lemah' ini merupakan anugerah Allah swt kepada kaum wanita. Dan kerana sifat 'lemah' ini jugaklah yang membolehkan mereka bergelar ibu dalam soal mengasuh dan mendidik anak-anak supaya menjadi insan berguna, menjadi isteri yang disayangi dan dicintai suaminya dan wanita yang bergelar 'wanita' dalam masyarakat.



Baik lah, panjang sgt celoteh pon buat korang bosan letih nak baca je.(sangka buruk) =.=' hehe
So, aku saya(baik sikit bunyi) akhiri entry ini dengan serangkap pantun sebuah video. Kalau dah baca, tengok video ni, baru feel~



 p/s: korang mesti selalu dengar ayat ni kan? tapi sejauh mana korang paham dan betol-betol paham? renung-renungkan ----->

wanita bukanlah dicipta dari tulang kaki, untuk dipijak oleh kaum lelaki
bukan juga dari tengokorak, untuk dijunjung di atas kepala
tapi dari tulang rusuk, yang mana tulang itu adalah yang paling rapat kedudukannya dengan hati..
maka, wanita tempatnya adalah disisi lelaki, untuk disayangi

dan

disebalik kejayaan seorang lelaki, ada wanita dibelakangnya.

Ingat lah bahawa ibu anda seorang wanita(jangan nak nafi!) dan syurga itu dibawah tapak kaki ibu.


klik je 'like' kalau korang suka, jangan la malu-malu. ^^

10 comments:

EmmaSafa said...

YEAH!! that is right..=)

hyemynameisrasyid said...

@emmasafa:
^^
sorang wanita telah bersuara.,hehe

nelly said...

nelly sangat setuju .
hargailah kami ~
:)

shafiqabdshukor said...

baik2...

Cik Meyo said...

betol3, huhu

hyemynameisrasyid said...

@nelly:
=)

hyemynameisrasyid said...

@shafiqabdshukor:
hehe.,jangan nakal2~

hyemynameisrasyid said...

@ Cik Meyo:
cam upin ipin ^^

Bella Azam ♥ said...

love this entry.
rase dihargai :)

hyemynameisrasyid said...

@lalalala:
=) rase dihargai jgk bila ada yg mmbaca^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...