Friday, July 8, 2011

Alahai~ Pakai lah cincin ikut Sunnah Rasulullah.

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali selepas dia bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan baginda, kalau memakai cincin pakailah di 

jari manis dan jari kelingking (anak jari)
dan jangan memakai pada  jari tengah dan jari telunjuk
Nabi Muhammad saw. melarangnya kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s. So, lepas ni tukar la, pakai cincin kat jari manis or jari kelingking~

p/s:  kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

4 comments:

fana said...

nice info ni..
sunnah di tangan kanan? Kiri?
hehehe...xtau la..

hyemynameisrasyid said...

@fana:
^^
em.,tangan kanan or kiri tak diketahui.,kerana ada sebilangan ulama berpendapat di tgn kanan dan ada jugak berpendapat di tgn kiri.,^^ dan dua2 nya da dalil.,^^
So, rsanya bab tu x jadi masalah

EmmaSafa said...

ad gak yg pakai kt ibu jari..pelik kot

hyemynameisrasyid said...

@ EmmaSafa :
hehe.,sama ada fesyen or cincin terlalu besar dan xmuat.,^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...