Friday, May 20, 2011

Alahai~ Kami Anti MALAYSIA!.. Kami Anti INDONESIA!...why??

Hmmm., ini realiti. Bukan aku yang anti MALAYSIA, or anti INDONESIA cuma just nak bebel sikit. Kenapa wujudnya page-page macam ni kat facebook? Sebenarnya aku tak nak salah kan sesiapa dalam hal ni sebab kedua-dua pihak ada kesalahan masing-masing, yang mengutuk dan yang dikutuk. Ok, macam ni. Sejak akhir-akhir ni memang kita tau hubungan rakyat MALAYSIA dan INDONESIA agak tegang la kan. Walaupon tak semua macam tu tapi kiranya ada la kan yg saling benci-membenci satu sama lain.

korang tengok je la kat bawah ni. Cakap banyak-banyak memang tak guna~


Sikap segelintir rakyat MALAYSIA yang kurang matang:



dan ini pulak sikap segelintir rakyat INDONESIA yang kurang matang:

___________________________________________________________
mungkin ada yang akan cakap kat aku:
"ceh, ko cakap bleh la. Cuba kalau ko bace komen diorg kutuk-kutuk negara kita, panas kot."


dan jawapan aku:
"yes, aku baca. Alah, anggap je la segelintir yang mengutuk tu adalah golongan yang minda tak terbuka. Baru nak kenal dunia luar, bak kata orang BARU NAK UP."


lepas tu, mungkin ada yang balas camni:
"bai, masalahnya bukan kitorg yang mulakan dulu, diorang start."


dan jawapan aku:
"alahai ko ni pon satu la dol, kalau tepuk sebelah tangan tak kan berbunyi..lama-lama dia bosan dia tepuk la dahi dia sendiri sebab nak kasi bunyi jgk"


dan, mungkin jugak ada yang akan cakap camni:
"bro, ko sanggup ke tengok negara kita di caci, di maki? tak kan? melainkan ko ni tak patriotik"


aku jawab lagi walaupon byk sgt soalan kn:
"haha,.macam ni la. Yang caci maki kita tu golongan yg macam aku cakap tadi, diorang baru nak kenal dunia. Dan diorang jugak la yang nak memalukan negara bangsa diorang sendiri. kalao ko patriotik dan sayangkan negara ko, kenapa perlu untuk malukan negara sendiri? ye, bukan nak bagi orang pijak kepala, tapi dalam sesetengah perkara, kita perlu mengalah untuk menang. Yang berlawan tak semestinya bijak dan yang mengalah tak semestinya takut. 
JADI RAKYAT YANG BIJAK^^"
______________________________________________________


Lagi satu, buat apa kita sibuk nak berbalah sesama sendiri. INGAT, kita sama-sama MUSLIM. Sedangkan saudara-saudara kita di negara lain ditindas, kita yang aman damai nak cari masalah. WHY?


Umat ISLAM sepatutnya bersatu padu, saling tolong menolong antara satu sama lain tanpa mengira bangsa or negara or whateve la. Sebab di akhirat nanti, soalan yang di tanya,"siapakah saudara-saudara kamu?" , bukan "kamu orang negara mana?" or "kamu exam dapat pointer brapa?"(ni aku gurau*ala2 amir*).
*The point is, tunjuk kan tauladan yang baik kepada orang bukan Muslim. Kita cuba perbaiki diri kita^^.


"TEPUK DADA, TANYA IMAN."


aku ada kenal dengan beberapa orang rakan dari indonesia dan mereka tak pernah cakap soal ni. Dan kitorang selesa bertukar-tukar pendapat dan cerita pasal negara masing-masing. Ini membuktikan tak semua rakyat malaysia dan indonesia saling berbalah.

p/s: pesanan ni pon untuk aku jugak. ^^ sama2 la yeee~~~~~

1 comment:

samurai 17 said...

...yapp saya setuju,nk kutuk nk maki,bkn boleh kaya,makin bodoh dn sakit ati ada la...
...lantak ah...yg aku tahu aku Malaysia...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...