Wednesday, September 14, 2011

Alahai~ Corak babi dan salib pada sejadah?


Zaman sekarang ni kita kena berhati-hati dengan agenda musuh-musuh Islam. Macam-macam yang perkara serta perlakuan yang diorang cuba suntik masuk dalam aktiviti harian kita. Benda-benda camni tak bleh dipandang remeh sbb ia boleh mengeffect kan dengan  amalan dalam rutin harian kita dimana,  secara tak sengaja kita akan melakukan sesuatu yang tak di ajar dalam Islam malah yang lebih menyedihkan, benda yang dilarang dalam Islam. 

contoh...isu SEJADAH~

Dulu kecoh jugak pasal isu sejadah ada lambang salib. Then sejadah ada corak ala-ala babi. Kat bawah ni aku tempelkan(istilah apa pon aku tak tau, bunyi cam sedap, aku taruk je la) gambar dia,.


-pakcik ni tunjuk corak babi tu-

-sejadah ni ada corak ala-ala bentuk salib-

-ni clear sket-

Okeh, ni isu lama dah ni cuma aku just bangkit kan balik kt sini sebab aku nak kasi pendapat.
Gambar-gambar or corak-corak ni susah untuk kita perasan. Corak camni kita akan nampak apabila dicari. Yang aku pelik jugak, kenapa la design-design sejadah sekarang camni. Bercorak-corak... rasanya ada lebih baik kalau dibuat satu colour je. Sebab bukan corak tu yang kita nak tengok or pikirkan time solat.

Point is, biar apa pon gambar or corak kat sejadah tu, solat kita bergantung pada niat. Kita sebenarnya bersolat kerana Allah tak kira lah kat sejadah tu ada corak salib ke, bintang-bintang ke, cicak dan sebagainya kerana bukan corak2 tu yang kita kena hayati masa kita solat. Tapi, kalau wujud perasaan was-was kot-kot la tak boleh nak kusyuk tu, better tukar le sejadah lain. 
p/s: raya aritu aku pegi solat jumaat lambat, masjid full.,kena solat atas tar...=.='  






2 comments:

kindergartenlibrary said...

wah ! sangat tak patut !

hyemynameisrasyid said...

@nelly:
hati2 dalam beribadat.,^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...