Tuesday, October 2, 2012

Alahai~ Presiden paling miskin di dunia


Presiden or perdana menteri ni selalunya di kaitkan dengan kekayaan. Mana tak nya, gaji diorang pon boleh tahan besarnya. Rumah best, kereta best. Ada pulak tu yang Isteri pon best. hehe~
Tapi ada sorang presiden ni, tak se kaya presiden-presiden masa kini.
Kenapa? 
Di Uruguay , Presiden Jose Mujica, mendapat gelaran unik iaitu "Presiden Termiskin" sebab dia ni terlalu baik hati dan besederhana. Dia menyumbangkan 90 peratus daripada gajinya untuk rakyat negara tu. Pergh.

 Menurut sebuah paper area-area sini , dia ni dapat gaji AS$12,500 (convert=RM38,132) sebulan tetapi dia hanya mengambil kira-kira 10 peratus atau AS$1,250 (convert=RM4,575) untuk kegunaan dia sendiri. 

Katanya(translate) : 
"Ala, gaji banyak-banyak sangat pon buat apa, ini pon udah cukup utk saya dan keluarga makan, boleh la..barang-barang kat sini pon bukan mahal sangat" 


Apakah dia dan keluarganya tinggal di rumah mewah ? Jawapannya , pasangan suami isteri itu menetap di sebuah rumah petani di Montevideo dan memiliki seunit kereta Volkswagen Beetle bernilai kira-kira RM6,000(nego). 

p/s: kalau macam ni la menteri-menteri kat negara kita, Alhamdulillah,.InsyaAllah makin berkurang la rakyat-rakyat yang miskin.

4 comments:

Nur Zaheera said...

wahhhh :D okay lagi ada rumah.

hm, cuba baca pasal allahyarham gadaffi bekas presiden lybia.

hyemynameisrasyid said...

@zaza:
dalam proses research utk cover cerita dia kat sini.,thanks za~
=)

ahmad zikron said...

follow kt sini jgk..

hyemynameisrasyid said...

@ahmad zikron:
thanks.,silakan
dan Selamat datang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...