Wednesday, October 17, 2012

Alahai~ Kesalahan dalam penggunaan MasyaAllah dan Astaghfirullah


Ramai yang tersalah tafsir tentang penggunaan lafaz seperti MasyaAllah, Astaghfirullahhal’azim , SubhanAllah, Nauzubillah dan sebagainya. Dalam TV pon banyak yang aku tengok camtu, mungkin pembuat skrip, pembuat filem or pelakon terlepas pandang tentang perkara ni.

Baik lah, sama-sama kita belajar dan saling tegur menegur membetulkan antara satu sama lain. InsyaAllah..
Kita mulakan dengan tafsir dahulu maksud-maksud perkataan-perkataan yang kita selalu sebut nih:

  • MasyaAllah – Allah Maha Agung 
  • Astaghfirullahhal’azim – Aku memohon keampunan Allah 
  • SubhanAllah – Maha Suci Allah 
  • Nauzubillah – Kami memohon perlindungan Allah
So, penggunaanMasyaAllah ni adalah ketika berhadapan dgn situasi yg tak elok adalah salah dan tidak diajarkan. 

Yang patut kita lafazkan ialah Astagfirrullahhalazimataupun “Innalillah” (Kepada Allah kita kembali) ataupun “Nauzubillah”. Kebanyakkan yg aku tengok or kekadang aku pon terlepas pakai,  “MasyaAllah” ketika terlihat perkara-perkara maksiat terutamanya time nampak wanita-wanita yg tak menutup aurat. 

Dalam TV pon aku tengok macam tu jugak. Sepatutnya, kita beristighfar (memohon keampunan Allah) apabila melihat perkara-perkara yang di tegah Allah. Then kalau kita melalui/or melihat sesuatu perkara yang menggembirakan kita ataupun perkara-perkara yang hebat lagi ajaib, sebut “SubhanAllah”
Sekian saja, kalau salah tolong betul kan. Aku bukan nya ustaz..

 p/s: jom kita sama-sama menggunakan perkataan-perkataan tersebut di tempat yang sepatutnya untuk mengelakkan kita

Klik "Like" untuk dakwah 
     bersama-sama =)

1 comment:

Anonymous said...

Syukran atas ilmu yg berguna.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...