Monday, December 19, 2011

Alahai~ Kenapa semut berhenti seketika ketika berjmpa rakannya?


Pernah tak korang perasan yang semut akan berhenti kalau jumpa member-member dia. Aku pernah jugak tengok peristiwa ni(time kecik-kecik dulu). Dan semut-semut tu buat camtu semua ada sebabnya. And for me, its trully Awesome. Subhanallah.

Semut yang kelihatan “berlaga kepala” ketika bertemu member2 tu sebenarnya sedang berkomunikasi. TC Schneirla, seorang saintis di Universiti New York, pernah mengadakan eksperimen pasal semut. Beliau mengambil seekor semut kemudian diletakkan dalam tempat yang berisi makanan. Semut lain diletakkan dalam bekas yang mengandungi semut-semut musuh. Devide 2 ekor semut ke persekitaran yang berbeza la kiranya. 


Kemudian kelakuan kedua-dua semut ini diperhatikan terutama ketika bertemu dengan rakan-rakannya di jalan.

Dari eksperimen itu Schneirla menyimpulkan bahawa bahan kimia yang dikeluarkan dari makanan ataupun dari musuh semut melekat pada semut itu. Ketika bertemu dengan kawannya, semut ini akan saling menyapa (bersentuhan). Kemudian, dengan saling menyapa inilah zat kimia dari semut akan memberi tahu temannya (melalui antena di kepala semut) adakah di kawasan sekitarnya ada makanan ataupun ada musuh.
Umat Islam pun amat digalakkan bersalam ketika bertemu temannya yang lain. Dengan bersalam biasanya akan bertanya khabar. Dan dengan ini kita boleh mengetahui adanya berita baik atau pun berita buruk. Malangnya orang kita sekarang ini terutama di bandar yang saling tidak menyapa antara satu sama lain. Sendrik mau ingat, kenalkah 40 orang jiran di kanan rumah anda, 40 orang di kiri
rumah anda, ke depan dan belakang?

p/s: thats awesome rite?

sumber- Wujud

3 comments:

gadisbibirseksi said...

dah tkan like. a'ah ryn pon slalu fikir kenape depa jumpe mcm tgh dok ngumpat org yg lihat depa.. haha

kadang2 ryn slalu buat dialog sendiri kat semut tu.. huhu..

♥Cik ieyza Nano♥ said...

Alahai~ sebab ape ye? hihii..tapi betol lah kan.. mgkin dorg bertanya khabar kot takpon tanya nama. sebab yela tak tahu mana satu kawan die.. kan semut semua sama je.. HEHE . . . ^.^

hyemynameisrasyid said...

=)
thanks for coming~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...