Sunday, February 12, 2012

Alahai~ Persembahan Shuffle gantikan Silat di majlis kenduri kahwin


Silat. Satu seni mempertahankan diri masyarakat melayu yang dah sekian lama dipraktikkan sejak zaman kesultanan melayu melaka lagi. hari semakin hari, silat kian kurang diguna pakai dalam kehidupan seharian masyarakat kita. Ye la, dah moden kan. Nak pertahankan diri dah ada pistol or lain2 senjata moden, nak bergaduh dah ada helmet(rempit,hehe). So, memang silat ni just di blaja bagi tujuan memupuk keyakinan diri dan bagi mengelakkan dari seni mempertahankan diri agung masyarakat kita dahulu kala ditelan lenyap dek peredaran zaman yang berteknologi serba canggih.(pergh, intro ala-ala zaman karangan SPM dulu kot)


Okeh, aku percaya semua org tau apa itu shuffle, am i rite? aku ada terjumpa satu video nih kat youtube yang menunjukkan shuffle dipersembahkan di hadapan pengantin sebagai persembahan yang dahulunya di isi oleh persembahan silat atau kompang yang lebih serasi dengan budaya kita. Adakah ini perubahan dalam masyarakat kita? erm, korang tengok sendiri la ye. masing-masing ada pendapat masing-masing.



Maybe lepas ni setiap majlis kenduri kahwin akan ada persembahan artis-artis KPOP pulak kot. so, kita akan tengok nama snsd, wonder girl dan lain-lain(aku x kenai) la atas kad jemputan kahwin -,-'

kongsikan pendapat anda di ruangan komen dibawah ni ye~

6 comments:

Sya_Merpati Putih 88 said...

Inilah namanya perubahan zaman..huhu..

Anonymous said...

saya suka shuffle...anyway, saya mixed..jadi saya tak kisah..eheheh...

hyemynameisrasyid said...

@ Terbang Bersamaku :
perubahan zaman yang melupakan adat sendiri.,

hyemynameisrasyid said...

@ lockhart:
saya plak melayu tulen =)

Anonymous said...

try perkara yang baru ada bagus dan ada buruk nya kan??asal tak lupa diri jak...^^,

hyemynameisrasyid said...

@lockhart:
yezza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...