Friday, May 4, 2012

Alahai~ Rahsia penafasan

breathing-techniques

Lama jugak aku tak update blog ni, sampai bila masa diorang(blogger.com) tukar interface baru ni pon tak tau. Agak tergagau-gagau cam jugak la aku nak faham new look dashboard nih. hadoi.

Orait, aku bosan, so, aku nak share info nih, pasal penafasan kita. Macam mana dengan cara pengawalan or control penafasan dapat membantu kita mengurangkan keletihan badan dan mengurangkan masalah pening-pening.
Mengikut fakta aku baca, lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan udara panas, while lubang hidung sebelah kiri plak udara sejuk. (hmm, seems legit).
Jadi apakah fungsi kedua-duanya?

1. Lubang hidung kanan : 
Jika badan korang terlalu letih, tutup lubang hidung kiri korang, dan bernafaslah melalui lubang hidung kanan anda selama 5 minit, InsyaAllah keletihan anda akan hilang.


2. Lubang hidung kiri : 
Jika korang pening atau sakit kepala, tutup lubang hidung kanan kanan, dan bernafaslah melalui lubang hidung kiri korang jugak selama 5 minit, InsyaAllah pening tu akan hilang.

3. Lubang hidung kiri dan kanan:
Jika korang rasa ada bau yang kirang menyenangkan spt contoh, member anda melepaskan gas badannya, so, tutup kedua-dua lubang hidung dan bernafas lah melalui mulut. Tapi kalau rasa malas nak bernafas, tutup dua2 lubang hidung dan tutup mulut anda. Tahan selama 5 minit. BECAUSE MENAFAS IS TO MAINSTREAM~ 
gambar rajah sistem hidung kita(bahasa mudah)
p/s: hahaha.,fakta nombor 3 tu aku saja reka je.. bosan dow serius-serius ni kan.
Because serious is to mainstream~
sumber ibarat pusat sumber:- bleeding from healing..jajajajaj~


2 comments:

ieya said...

hahaha...bc je yg no 3 tuh..trus tgelak sorang dpn lappy ni...hadoii..ape la..hehehehe.btw thanx for sharing ya ^_^

ieya said...

hahaha...bc je yg no 3 tuh..trus tgelak sorang dpn lappy ni...hadoii..ape la..hehehehe.btw thanx for sharing ya ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...